Du och jag, Alfred ...

2008-02-03 @ 00:22:49

I engelskan så håller vi just på att läsa en bok. Den heter "Of mice and men". Boken handlar om två kompisar. Den ena verkar vara vad man kan säga normal. Han verkar har ett stort hjärta men visar gärna inte sina känslor utan döljer det genom att spela cool och säger ofta raka motsatsen till vad han egentligen känner eller så försöker han slingra sig ur de känslofulla situationerna. Hans kompis är en väldigt stor människa som gillar att klappa mjuka djur. Han ser alltid till så att de hamnar i olika problem vilket gör att de hela tiden måste flytta runt och jagas ibland av folk. Hans kompis som heter Lennie, är efterbliven ... om ni inte förstod det.

Det som slog mig när jag läste det lilla som jag läst är att deras sätt att prata med varandra påminner en hel del om mina och en kär väns konversationer, nämligen Karins och mina.

George som då den först nämnda heter verkar ofta prata om hur hans liv skulle vara bättre utan Lennie, men som sagt så vill han ändå inte leva utan honom. Eftersom Lennie säger att om George bara säger det så ska han lämna honom och leva bland bergen. George som har svårt att visa känslor säger då bara att Lennie inte skulle klara sig där och att han har det bättre med honom.
Lennie ser även George som sin idol, han härmar honom med allt han gör. Hans språk påminner också väldigt mycket om ett barns, eftersom han inte har rätt grammatik eller använder svåra ord. Kan inte påstå att Georges språk är så rätt, men det är iaf bättre än Lennies.
Som sagt så fick deras konversationer mig att tänka på mina och Karins konversationer. När jag sedan tänkte lite mer så insåg jag att vi faktiskt har en hel del gemensamt med dessa två. Jag med George då och Karin med Lennie. Ska inte gå in på varför Karin är så fruktansvärt lik Lennie, men vill att du lilla gumman ska tänka på vad egentligen sagt nu. Ungefär i mitten av allt.

image92
Kommentarer
Postat av: karin

:D du ock jag Emil.

men en fråga bara?
Varför får jag en känsla och ett intryck av att den här george är "bättre" än Lennie?

2008-02-03 @ 00:26:23
Postat av: Jenny

Men Lennie är gulligare ... i boken iaf (a)HAHAHAHAHAHA. Dessutom känner du ju mig. ;D

2008-02-03 @ 00:30:47
URL: http://jennhe.blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback